25.03.2011

Om å oppbevare fersk mynte

Fersk mynte er godt å ha. Jeg har tidligere hatt problemer med å holde mynten frisk. Etter 4-5 dager i pose i kjøleskap har mynten begynt å bli morken og uappetittelig.

Min lokale kjøpmann hadde ikke noen tips utenom det å legge i kjøleskapet. Derfor måtte jeg spørre internett som kunne fortelle om fire metoder:
  1. Kutt av enden på stilkene og sett i vann. Dette skal fungere i flere dager.
  2. I tett pose i kjøleskapet i et par uker.
  3. I tett pose i frysen – 45 dager
  4. Tørking - skal holde lenge
Her et mitt eksperiment:
  1. Mynte i vann
  2. Pose i kjøleskap
  3. I frysen


Etter tre dager så det slik ut:


Konklusjon:

1. I vann: Holdt seg godt i 4-5 dager, selv om noen av bladene visna. Ser fint ut på kjøkkenbenken.
2. Pose i kjøleskap: Helmaks metode. Den siste resten av mynten har nå holdt seg fint i 10 dager. Har mista litt av smaken, men ser fremdeles appetittelig ut. Spørsmålet jeg sitter igjen med er: hvorfor har denne mynten holdt så mye bedre i kjøleskap enn tidligere myntebuketter?
3. Pose i frysen: Med forbehold om at fryseboksen vår ikke alltid holder seg under nullpunktet; dårlig metode. Frossen-mynten har nå på dag 10 fått en emmen smak og en vassen konsistens.

Neste gang jeg kjøper for mye mynte skal jeg lage mynteolje.


2 kommentarer:

  1. Wow supert eksperiment! Takk for info🤩

    SvarSlett
  2. Har selv lurt på oppbevaring, så takk for info ja😊

    SvarSlett