05.04.2011

Har du en oppskrift? Nei? Pytt-pytt.


Gjesteinnlegg fra Den Andre

Det begynner (som regel) med at jeg blir litt sulten. Jeg får lyst på noe, men hva skal jeg spise? Jeg tror vi mennesker, alt det vi er, det som driver oss, det startet opprinnelig med det dyriske i oss: det startet med sulten.

Jeg kommer meg opp av senga. Jeg har lyst på noe, men klarer ikke bestemme meg. Jeg har drømt om pinnekjøtt, reinsdyrgryte, rægesmørbrød og köttbullar i brun saus med tyttebærsyltetøy og ertestuing og jeg drømmer om det fortsatt, men... da må jeg gå til butikken. Kjøleskapet er nærmere.
Jeg har noen poteter og løk, jeg har to champignon, en kvart paprika, en boks mais og en boks bønner, noe restemat: noe-pasta-greier med forskjellig stæsj, noen oliven som svømmer rundt i bunnen av en glassflaske, jeg har noen rødbetter, jeg har en avokado, litt brie og jeg er heldig: jeg har en kjøttdeig.


Hva om jeg bare putter alt sammen i en panne og så får jeg pytt i panne? Pytt i panne, det er som mennesker, hver gang man lager en ny blir den forskjellig fra alle de andre. Pytt i panne er som universet: udefinerbart. Pytt i panne er som livet, det blir hva du gjør det til. Pytt i panne er rettferdig – du har ingen oppskrift å skylle på.

Vi mennesker lever for mye etter oppskrifter
Livet er pytt i panne og pytt i panne er livet!




Nyt maten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar