13.05.2011

Lammeburger

I dag kjøpte jeg litt lammekjøttdeig på innfall hos slakteren på Grønland Basar. Jeg tenkte:  "Burger!"

Lammekjøttdeig er ofte mye feitere enn ku-kjøttdeig og gir en rundere smak. Når jeg tenker lammekjøtt, tenker jeg Frankrike. Kanskje det er de gode lammelårene jeg har fått servert av mamma og pappa med hvitløk og rosmarin som har skapt denne ideen om at lam er franskt. Derfor, en litt fransk vri med provance-krydder og oregano i burgeren.

Lammekjøttdeig
Hvitløk
Provancekrydder
Grønn chilli ( ikke særlig franskt, men lell)
Oregano
Provancekrydder
Salt&pepper

Jeg brukte kreme fræsh (vet fremdeles ikke hvordan det staves) som burgerdressing. Den hadde nok gjort seg bedre med litt balsamico og hvitløk i seg.


Sjuve på klikk.no har gode tips til burgerlaging.




En burger på tallerkenen og en niste-burger til neste dags lønsj.  Han Andre mente at vi først måtte ta et bilde av niste-burgeren for å illustrere hvor praktisk det er å ha niste-burger. Og så spiste han den. Så det ble ingen niste på meg.

2 kommentarer: